Nie ma co ukrywać. Rewolucja wywołana wybuchem pandemii COVID-19 zdążyła poruszyć obszarami zdrowia publicznego, turystyką, hotelarstwem, gastronomią, sportem, a także szeregiem równie istotnych branż.
Widoczne zmiany dotknęły również milionów tzw. pracowników biurowych, którzy praktycznie z dnia na dzień musieli przyzwyczaić się do nowej rzeczywistości – a tym samym zmienić swoje środowisko pracy “z biurowego” na “domowe”.
Praca w domu nie tak atrakcyjna jak jeszcze rok temu?
Do niedawna praca w formie zdalnej (czy jak kto woli – “home office”), kojarzyła się z przywilejem przyznawanym jedynie wybranym pracownikom. W związku z tym była postrzegana jako swego rodzaju dodatek – stawiany na równi z takimi benefitami, jak: karty sportowe, prywatna opieka medyczna, a nawet firmowe posiłki.
A jak to wygląda teraz? Badanie przeprowadzone przez ClickMeeting rzuca na tę kwestię trochę inny cień.
Zdaje się, że podczas ostatnich kilkunastu miesięcy zdążyliśmy przyzwyczaić się do nowych warunków pracy, o czym świadczy fakt, że w Polsce lawinowo zwiększa się liczba osób posiadających odpowiednie warunki do pracy zdalnej.
Pomimo, że praca w takim systemie pozwala dopasować swoje obowiązki do innych zajęć w ciągu dnia, a dodatkowo generuje ogromne oszczędności zarówno czasu, jak i pieniędzy – wielu pracowników zwraca uwagę na jej istotne mankamenty.
Z jednej strony są to warunki pracy. Pomimo, że aż 92% ankietowanych dysponuje odpowiednim sprzętem, 88% posiada wystarczające łącze internetowe – powtarzającym się problemem pozostaje przestrzeń i komfort pracy. Zaledwie 37% ankietowanych przyznaje, że ich warunki do pracy są tylko częściowo optymalne.
Z drugiej strony – wielu ankietowanych zaznacza, że są już zmęczeni całą sytuacją. Aż 22% z nich liczy, że firma zapewni im możliwość spotkań z psychologiem. Obecnie takie wsparcia zapewnia zaledwie 6% pracodawców.
A co o pracy zdalnej sądzą pracodawcy?
Zdaje się, że pomimo początkowej niechęci, firmy zaczęły doceniać zalety tego typu podejścia. Najlepiej ten trend obrazują dane wskazujące, iż zaledwie 25% przedsiębiorstw ma w planach powrót do regularnej pracy stacjonarnej (w pełnym wymiarze).
Według badania opublikowanego przez ClickMeeting – aż 42% Polaków jest zdania, że praca wykonywana zdalnie powinna być równoznaczna z podwyżką ich wynagrodzenia.
Według Dominiki Paciorkowskiej (dyrektor zarządzająca ClickMeeting), badanie pokazuje, że Polacy zdążyli przywyknąć do takiego trybu pracy. Tym, czego im jednak brakuje są właściwe regulacje prawne, a także wsparcie finansowe.
Coraz mniej osób oczekuje dopłat z tytułu kosztów, jakie generuje ich praca w domu (wzrost rachunków za wodę czy prąd). Aczkolwiek, znacznie większa część (aż 42% ankietowanych) liczy na to, że praca zdalna będzie wiązała się z podwyżkami zasadniczego wynagrodzenia. Dla blisko 16% ważne są także inne benefity takie, jak: wprowadzenie zadaniowego czasu pracy, bezpłatne wizyty u okulistów, ortopedów oraz masażystów.
Większość (84%) ankietowanych pracowników stoi również na stanowisku, że warunki i zasady pracy wykonywanej zdalnie powinny zostać umocowane w Kodeksie pracy.
Jeżeli szukasz więcej ciekawych informacji na temat pracy, funkcjonowania biur oraz nowoczesnego i ekologicznego budownictwa – regularnie zaglądaj na nasz blog!
Zobacz również: