Sukces w biznesie zależy od wielu czynników. Nie ulega wątpliwości, że jednym najbardziej istotnych elementów są sami pracownicy. Warto jednak pamiętać, że nawet ten najbardziej doświadczony i wykwalifikowany, nie rozwinie w pełni swoich możliwości, jeśli nie będzie miał ku temu zapewnionych odpowiednich warunków.
Czym powinno charakteryzować się odpowiednie środowisko pracy? Znaczenie ma wiele kwestii – począwszy od atmosfery, aż po sam sposób zaaranżowania przestrzeni. Które aspekty mają szczególne znaczenie w opinii samych zatrudnionych? Jak wynika z przeprowadzonych badań1, wśród najczęściej wymienianych odpowiedzi znajdują się odpowiednia ilość przestrzeni do efektywnej pracy indywidualnej i zespołowej, możliwość bezproblemowego podłączenia mobilnych urządzeń czy dostęp do technologii usprawniających pracę zespołową. Zdecydowana większość wskazuje jednak na warunki umożliwiające pełne skupienie i wykonywanie zadań bez zakłóceń. Hałas – to właśnie on najbardziej przeszkadza w miejscu pracy, stając się źródłem frustracji i główną przyczyną spadku efektywności w wielu firmach.
Potwierdzają to kolejne dane – tym razem dostarczone przez ośrodek badawczy Center for the Build Environment Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley2. Na podstawie badań surveyowych dotyczących jakości środowiska wewnętrznego, to właśnie na nieodpowiednią akustykę w przestrzeni biurowej uskarżała się większość z puli 34 000 respondentów. Permanentny hałas istotnie zaburza zdolność koncentracji i utrudnia wykonywanie zadań – zwłaszcza tych bardziej skomplikowanych, wymagających większego zaangażowania i skupienia. Podobną opinią na wskazany temat wykazali się również pracownicy biur typu open space. Przyczyn spadku wydajności i satysfakcji z pracy upatrywało w nadmiernym hałasie 53% z 1200 badanych3.
Nie ulega wątpliwości, że nieodpowiednia akustyka to jeden z najpoważniejszych problemów dzisiejszych dużych i średnich przedsiębiorstw oraz praktycznie większości korporacji. Warto mieć na uwadze, że nadmierny hałas przyczynia się nie tylko do spadku produktywności, ale może być również przyczyną wielu schorzeń. Rodzi się więc pytanie – jak skutecznie poradzić sobie z problemem nadmiernego hałasu w miejscu pracy?
Kluczowe znaczenie ma odpowiednia aranżacja przestrzeni biurowej – przede wszystkim jej optymalizacja z uwzględnieniem czynności w niej wykonywanych. Należy więc zadbać o zapewnienie komfortowych warunków do pracy samodzielnej, grupowej, a także wykonywania zadań wymagających wysokiego poziomu koncentracji. Ważne jest również wydzielenie ergonomicznych, odseparowanych od siebie stanowisk, a także stworzenie oddalonych od miejsc pracy stref relaksu.
Nie warto lekceważyć detali – w ogólnym rozrachunku to właśnie one mogą mieć decydujące znaczenie i przeważyć o sukcesie całego projektu modernizacji przestrzeni. Co ciekawe, poprawie akustyki i redukcji hałasu mogą przysłużyć się nawet sufit, podłoga czy ściany. Świetne efekty dają zwłaszcza montaż podwieszanego sufitu akustycznego oraz podniesione podłogi gipsowe. Zwłaszcza te ostatnie to coraz częściej wykorzystywane rozwiązanie, w szczególności w nowoczesnych biurowcach i przestrzeniach otwartych.
Gipsowe podłogi podniesione, wykonane z twardego, bezemisyjnego materiału o dużej gęstości wyróżniają się dużą wytrzymałością, są niepalne i odpowiednie nawet do pomieszczeń o wyższej wilgotności powietrza. Ponadto skutecznie rozprawiają się z problemem skrzypiącej podłogi (co jest charakterystyczne np. dla wiórowych podłóg podniesionych), są ekologiczne i co ważne – cechują się bardzo dobrymi parametrami akustycznymi, tłumiąc dźwięki, a tym samym poprawiając komfort i efektywność pracy.
Dobrym sposobem na redukcję poziomu hałasu może być również instalacja paneli akustycznych, sufitowych paneli blokujących rozprzestrzenianie się dźwięku, a nawet zawieszenie grubych, ciężkich zasłon na oknach. Jeśli biuro zlokalizowane jest w centrum miasta lub innej strefie o dużym natężeniu ruchu warto rozważyć opcję montażu dźwiękoszczelnych okien.
Ze znaczenia jakości warunków pracy dla osiągów firmy doskonale zdają sobie sprawę rynkowi giganci. Wskazują oni na szereg korzyści płynących z inwestycji poczynionych właśnie w tym obszarze4 – m.in. poprawę zadowolenia pracowników (57%) i ich większą produktywność (38%), spadek absencji w pracy (37%) czy zwiększenie zaangażowania (28%).
Jednym z lepszych przykładów jest firma Google, która w celu zapewnienia odpowiedniej jakości środowiska wewnętrznego, korzysta z różnych narzędzi. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na aranżowanie firmowej przestrzeni zgodnie z zasadami biofilii5 – kierunkiem, wedle którego człowiek posiada w sobie wrodzoną skłonność do poszukiwania kontaktu z naturą. Celem tego typu działań jest harmonijne łączenie nowoczesności i przyrody. Poprzez umiejętne wplatanie w chłodną, korporacyjną przestrzeń takich elementów, jak światło, woda, surowe, naturalne materiały i wzory, możliwe staje się nadanie wnętrzu bardziej zrównoważonego i autentycznego oblicza, które sprzyja z kolei człowiekowi – jego sprawności intelektualnej i samopoczuciu. Jak dowodzą badania, słuszność zaadaptowania do firmowej przestrzeni elementów imitujących naturę, przekłada się na większe ogólne zadowolenie ze środowiska pracy (11%), a nawet kreatywność (15%)!
Nie ulega wątpliwości, że jakość środowiska wewnętrznego firmy ma ogromne znaczenie dla wydajności pracowników i ich ogólnej satysfakcji. A w końcu nie od dziś wiadomo, że za sukcesem najlepszych przedsiębiorstw, stoją zadowoleni i zaangażowani pracownicy!
Zobacz również:
- Zielone biurowce — dlaczego warto w nie inwestować?
- Praca zdalna kiedyś rarytas dla wybranych a teraz? Intrygujące wyniki badania.
- 5 elementów, które warto wziąć pod uwagę podczas projektowania przestrzeni biurowej i nie tylko
Materiał źródłowy:
1 Za: Employee responses; Rank top 3. \
2 Centrum Badawcze CBE z Uniwersytetu w Kalifornii, Berkeley.
3 Op. cit.
4 Dodge Data & Analytics, 2016.
5 Za: The Snowball Effect of Healthy Offices, CBRE, 2016.