Budownictwo ekologiczne pozytywnie wpływa nie tylko na ludzi, ale przede wszystkim na przyrodę. Certyfikat LEED to odznaka, którą można uzyskać poprzez wdrożenie dokładnie określonych wymagań na etapie budowy i wykańczania. W obliczu katastrofy klimatycznej warto zwracać szczególna uwagę na niskoemisyjność realizowanych projektów. Sprawdź, jakie warunki należy spełnić, by otrzymać certyfikat LEED.
Dbaj o środowisko naturalne nie tylko w domu, ale też w pracy. Poznaj biura z certyfikatem LEED. Czy wiesz, jak stworzyć ekologiczną przestrzeń?
Czym jest certyfikat LEED? Wszystko, co warto o nim wiedzieć w jednym miejscu.
Certyfikat LEED to system oceny wielokryteriowej budynków. Sama nazwa pochodzi od angielskiego skrótu Leadership in Environmental Design. Można go wdrożyć w budownictwie mieszkalnym, biurowym, przemysłowym lub hotelowym.
Najważniejszym celem wdrożenie certyfikatu LEED jest wyróżnianie projektów, które w czasie budowy, a także podczas użytkowania ograniczają negatywne oddziaływanie na środowisko. Budynek, który jest zgłoszony do LEED już w fazie projektowej powinien wdrażać rozwiązania, które w przyszłości zmniejszą emisję dwutlenku węgla do atmosfery, jest budowany w sposób zrównoważony oraz zapewni użytkownikom komfortowe przebywanie w bezpiecznych wnętrzach. Docelowo takie projekty powinny być wodooszczędne i energooszczędne.
Certyfikat LEED w zależności od finalnie zdobytej ilości punktów można otrzymać w kilku poziomach:
- Certyfikowany: 40-49 punktów,
- Srebrny: 50-59 punktów,
- Złoty: 60-79 punktów,
- Platynowy: 80-110 punktów.
Czego nie może zabraknąć w biurowcu odznaczonym LEED? Sprawdź, o co warto zadbać.
W zachodniej Europie oraz w Stanach Zjednoczonych świadomi przedsiębiorcy już teraz zwracają szczególną uwagę na jakość wykończenia budynku. To właśnie ten aspekt jest często decydujący, a można spodziewać się, że za chwilę ten trend dotrze także do Polski. Wynajem biur z certyfikatem LEED jest droższy, ale najemcy są skłonni płacić więcej. Oznacza to, że wdrażanie zrównoważonego budownictwa powinno rozpocząć się na większą skalę także w Polsce już teraz, by w niedalekiej przyszłości sprostać oczekiwaniom i potrzebom przedsiębiorców.
Aby uzyskać certyfikat LEED, kluczowe znaczenie mają między inni poniższe działania:
- ogrodzenie terenu budowy w celu zabezpieczenia okolicy przed pyłem budowlanym,
- ochrona wód powierzchniowych w okolicy poprzez wdrożenie naturalnych buforów,
- zabezpieczenie wyjazdu z budowy w taki sposób, by błoto na kołach nie przedostawało się poza wyznaczony teren,
- dbanie o porządek na terenie realizacji projektu,
- składowanie odpadów w miejscu utwardzonym oraz odpowiednie zarządzanie nimi,
- przechowywanie materiałów niebezpiecznych w sposób, który nie stworzy zagrożenia dla naturalnego środowiska,
- wykonywanie zdjęć wraz z raportem w cyklach tygodniowych, które potwierdzają wdrożone działania,
- plan jakości powietrza wewnętrznego, który uwzględnia między innymi zabezpieczenie kanałów wentylacyjnych i stosowanie niskoemisyjnych produktów wykończeniowych, np. w postaci gipsowych podłóg podniesionych.
- wykorzystywanie materiałów budowlanych, które zostały dopuszczone przez LEED,
- stworzenie deklaracji środowiskowej oraz z pozyskiwania surowców niezbędnych do budowy.
Zalety pracy w ekologicznej przestrzeni z certyfikatem LEED. Wykorzystaj gipsowe podłogi podniesione w swoim biurze.
Inwestycja w budynek, który spełnia określone przez LEED warunki przekłada się finalnie na warunki pracy w biurowcu. Oto korzyści, które będą odczuwalne w czasie przebywania w takim biurze:
- bardzo dobra jakość powietrza wewnętrznego,
- brak dolegliwości związanych z przesuszeniem oczu, bólami głowy, brakiem koncentracji,
- znacznie lepszy komfort pracy,
- świadomość przyczyniania się do ochrony środowiska
- optymalne samopoczucie oraz lepsza wydajność w czasie pracy.
Podsumowanie: zwiększ wydajność pracowników w certyfikowanym biurze
Świadomość ludzi w kwestii ochrony środowiska wciąż rośnie. Za kilka lat praca w budynkach z certyfikatem LEED będzie miała większe znaczenie niż obecnie. Szkodliwość niektórych materiałów oraz świadomość, że mogą one wzmagać powstawanie takich dolegliwości, jak uszkodzenie płuc, otępienie lub zawroty głowy stanie się głównym punktem odniesienia podczas szukania pracy. W obliczu zmian klimatycznych i rosnącej świadomości wśród pracodawców i pracowników wymagania LEED staną się dla przyszłych najemców priorytetowe.
Zobacz również:
- Wilgotność w biurach: w jaki sposób wpływa na wydajność i jakość pracy w firmie?
- Formaldehydy w środowisku pracy i w domu. Czym są, jakie niosą zagrożenia i jak się ich pozbyć?
- Ekologiczne biurowce — wymogi i rozwiązania
Materiał źródłowy:
- https://pl.wikipedia.org/wiki/LEED – czym jest certyfikat LEED
- https://plgbc.org.pl/zrownowazone-budownictwo/certyfikacje-wielokryterialne/leed/– wytyczne do uzyskania certyfikatu LEED
- https://www.knightfrank.com/ – raport firmy doradczej Knight Frank o rynku nieruchomości biurowych