Ludzie

Więcej

Ekologiczne
materiały

Więcej

Zieleń
w biurze

Więcej

Komfort
akustyczy

Więcej

Jakość
powietrza

Więcej

Optymalne warunki środowiskowe to podstawa efektywnej i dobrej jakości pracy. Coraz częściej, zwłaszcza w dobie wszechobecnego smogu, mówi się już nie tylko o ergonomicznym układzie stanowisk, odpowiedniej akustyce czy dostępie do światła, ale też należytej jakości powietrza.  

Wbrew pozorom, powietrze w biurach, często nie różni się aż tak bardzo swoim składem od tego na zewnątrz. Co więcej – nierzadko jest nawet gorzej jakości – zwłaszcza w przestrzeniach zamkniętych i niewentylowanych, gromadzących duże skupiska ludzi, jak niektóre biura typu open space. Brak odpowiedniego zarządzania jakością powietrza doprowadza do kumulowania przeróżnych zanieczyszczeń – od tlenku azotu i węgla, ozonu, alergenów, patogenów, aż po stałe i lotne związki organiczne emitowane przez szkodliwe materiały budowlane, urządzenia biurowe czy środki czystości.  

Co więcej, kwestia niskiej jakości powietrza sprowadza się nie tylko do stężenia zawartych w nim zanieczyszczeń, ale też jego nieodpowiedniej wilgotności. Na istotę problemu wskazują przeróżne badania, jakie przeprowadzane są wśród osób zatrudnionych. Według jednego z nich1, do najbardziej zakłócających pracę w biurze czynników, zaraz po hałasie, zalicza się właśnie suche powietrze. 

Optymalna wilgotność, zdrowa i komfortowa dla człowieka, zawiera się w przedziale od 30 – 50%2. Zbyt wysoka wilgotność powietrza sprzyja rozwojowi pleśni i grzybów, zwiększa emisję VOC (lotnych związków organicznych), a nawet podnosi ryzyko zarażenia się wirusami przenoszonymi drogą kropelkową. Zbyt niska z kolei widoczna jest nie tylko pod postacią wysuszonej skóry i śluzówki, ale też zwiększonego zmęczenia, ospałości, a tym samym obniżonej koncentracji i efektywności w pracy. O tym, że żadne skrajności nie są mile widziane, donoszą również inne badania, wedle których pracujący w otoczeniu ze zbyt suchym i zbyt wilgotnym powietrzem, gorzej śpią i wykazują wzmocnioną reakcję na stres – odpowiednio 25% i 19%3

Z wagi problemu zdaje sobie sprawę coraz więcej firm. Inwestycja w rozwiązania ukierunkowane na poprawę jakości powietrza staje się powoli standardem, przynoszącym wymiernie korzyści w perspektywie długofalowej – od oszczędności zasobów finansowych firmy, aż po wzrost zadowolenia pracowników4

Wdrażane są różne rozwiązania – od tych wspierających zarządzanie i monitoring różnymi parametrami powietrza, aż po modernizację i budowę od podstaw przestrzeni biurowej z wykorzystaniem nowoczesnych zamienników materiałów wykończeniowych.  

Przykładowo, w miejsce dotychczas stosowanych płyt wiórowych, sięga się po wolne od formaldehydu i innych toksycznych substancji płyty gipsowe do podłóg podniesionych. Korzyści płynące z ich stosowania to nie tylko brak emisji szkodliwych lotnych substancji, ale też dodatkowe wsparcie w zakresie obniżenia natężenia hałasu czy utrzymania prawidłowego nawilżenia powietrza. Podłogi podniesione z płyt gipsowych, dzięki swojej mikroporowatej strukturze, wykazują właściwości regulujące wilgotność – gdy jest zbyt wysoka, pochłaniają jej nadmiar, gdy jest zbyt niska, zdolne są do oddawania wody do otoczenia.  

Oprócz tego, produkcja niektórych płyt gipsowych nie tylko nie przyczynia się do degradacji środowiska naturalnego, a wręcz przeciwnie – sprzyja jego poprawie. Dzieje się tak na przykład w przypadku REA-gipsu – syntetycznego gipsu wprowadzonego przed laty na rynek przez firmę KNAUF, będącego ekologiczną alternatywą dla wspomnianych płyt wiórowych. Pozyskiwany jako produkt uboczny procesu neutralizującego emisję zanieczyszczeń do atmosfery – czyli odsiarczania spalin – nie tylko nie drenuje zasobów naturalnych, ale dodatkowo chroni środowisko. 

Zobacz również:

Materiał źródłowy:

1 What disturbs the well-being in the office? Environmental Factors, Symptomps and Working Conditions – A Comparison Between Small, Medium And Large Offices, SBiB, Uniwersytet w Lucernie, Szwajcaria, kwiecień 2010. 

2 Dane wg Agencji Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych, [za:] Humidity: the surprising factor that can impact employee wellbeing. [online:] www.airthings.com/business/resources/humidity-office.   

3 Baylor College of Medicine i Uniwersytet Arizony, Wellbuilt for Wellbeing. 

4 Skanska Case Study