Biurowa rzeczywistość, w której brakuje charakterystycznego dźwięku drukarki oraz całych stosów różnorakich papierów? Chyba ciężko komukolwiek wyobrazić sobie prawdziwie biurową przestrzeń, w której nie drukuje ani nie kseruje się niezbędnej dokumentacji.
Tego rodzaju urządzenia zakorzeniły się w firmowych krajobrazach tak bardzo, że prawdopodobnie żadne, a przynajmniej zdecydowana większość przedsiębiorstw, nie dałaby sobie bez nich rady.
Jeśli myślisz, że dalszą część tego artykułu poświęcimy na promocję tego typu rozwiązań – uspokajamy! Tym razem zajmiemy się czymś innym. Będzie to obszar, o którym zdecydowana większość właścicieli, dyrektorów, kierowników, jak i samych pracowników firm, zdaje się wcale nie myśleć. A szkoda, bo to właśnie od tego, jak podchodzimy do urządzeń drukujących, często zależy nie tylko bezpieczeństwo firmy, ale również zdrowie pracowników.
Jakie czynniki odpowiadają za zagrożenia wynikające z użytkowania tego biurkowego sprzętu?
Dowiedz się, co decyduje o bezpieczeństwie środowiska pracy, a także przekonaj się, jakie działania możesz podjąć, aby je zmaksymalizować. Wszystkie niezbędne informacje czekają na Ciebie w dalszej części tego artykułu. Zapraszamy.
Zatem… co sprawia, że drukarki mogą stanowić potencjalne źródło niebezpieczeństwa – dla zdrowia i życia ludzi, a także firmowej infrastruktury?
Po pierwsze – drukarki i kserokopiarki działają na prąd
To oznacza, że jak każde inne urządzenia wykorzystywane w biurze, niosą za sobą realne zagrożenie wynikające z działania elektryczności. Ich nieumiejętna obsługa (np. zalanie wodą), niedbałość (brak serwisu i konserwacji), a także inne nieprzewidziane zdarzenia losowe.
Każdy z tych czynników może spowodować wystąpienie zwarcia, poważną awarię, a w konsekwencji – doprowadzić do porażenia osób lub zaprószenia ognia i wybuchu pożaru. Więcej na temat bezpieczeństwa pożarowego pisaliśmy w tym artykule.
Po drugie – sprzęty drukujące i kopiujące wykorzystują substancje chemiczne
Choć tylko mała grupa osób zdaje sobie z tego sprawę – wnętrze drukarki, a konkretnie tusz, również niesie za sobą pewne zagrożenie. Co prawda, w przypadku poprawnego korzystania jest ono minimalne.
Gorzej, jeśli dojdzie do nieplanowanego i niekontrolowanego uszkodzenia tonera oraz kontaktu jego zawartości z powierzchnią skóry lub oczu. Wówczas może to skutkować ich podrażnieniem oraz wysychaniem, a także pojawieniem się innych niepożądanych reakcji organizmu.
Po trzecie – dobór sprzętu i jego lokalizacja też są ważne
Ostatnie publikacje Safe Work Australia dowodzą, że drukarki laserowe emitują nanocząsteczki zwiększające efekty ekspozycji. Fotokopiarki wytwarzają z kolei symboliczne ilości ozonu.
Urządzenia drukujące mogą emitować promieniowanie UV, a także tworzyć pola elektromagnetyczne. I choć stosowanie nowoczesnych sprzętów ogranicza to ryzyko – podczas ich pracy warto pozostawać w bezpiecznej odległości (około 1 metra). Jest ważne szczególnie w czasie długiej i nieprzerwanej pracy urządzenia (np. powyżej 15 minut ciągłego działania).
Jak eliminować lub ograniczać ryzyko związane z użytkowaniem drukarek?
Aby korzystanie z urządzeń drukujących, kopiujących i skanujących było jak najbardziej bezpieczne, warto postępować zgodnie z następującymi krokami:
1. Dokonaj fachowej oceny ryzyka
Zweryfikuj, czy urządzenia drukujące i kopiujące są w pełni sprawne, nie sprawiają żadnych kłopotów podczas użytkowania, a także – czy są zlokalizowane w odpowiednich miejscach. Ostatni punkt jest szczególnie ważny, jeśli sprzęty są głośne i w ten sposób mogą wpływać na koncentrację i wydajność innych pracowników.
2. Zminimalizuj lub całkowicie pozbądź się wybranych zagrożeń
Jeśli sprzęt ma już swoje lata, używa przestarzałych i niezdrowych tuszów lub po prostu nie działa tak, jak powinien – rozważ jego wymianę na nowy. Z kolei, jeżeli jego praca przeszkadza innymi – pomyśl o zorganizowaniu dodatkowej, wyciszonej i dobrze wentylowanej przestrzeni. W tym miejscu kieruj się prostą zasadą mówiącą o tym, że jeśli sprzęt używany jest często – wówczas warto wydzielić dla niego osobne pomieszczenie.
3. Wprowadź działania prewencyjne
Zadbaj o dokładne (okresowe) szkolenie pracowników, które pozwoli zapobiegać pojawianiu się niepożądanych zachowań. Pamiętaj również o prowadzeniu regularnych przeglądów i serwisów, które zminimalizują prawdopodobieństwo wystąpienia poważniejszych awarii takiego sprzętu.
Dlaczego to się opłaca?
Wykonanie wszystkich tych kroków pozwoli Ci na znaczące podniesienie poziomu ochrony i komfortu Twoich pracowników, co znajdzie odzwierciedlenie w ich wydajności.
Jednocześnie przyczyni się do tego, że Twoje urządzenia biurowe dłużej pozostaną sprawne i w pełni funkcjonalne, co przyniesie efekt w postaci oszczędności finansowych.
Kolejna dawka wiedzy już wkrótce
Nie pozwól, aby Cię ominęła i pamiętaj o regularnym odwiedzaniu naszego ekologicznego portalu. Za kilka dni dostarczymy Ci następny ciekawy materiał związany z ekologią i bezpieczeństwem w miejscu pracy.
Zobacz również:
- Zielone biurowce — dlaczego warto w nie inwestować?
- Praca w biurze czy na home office? Pracownicy i pracodawcy mają zgoła inne zdanie.
- Jak skutecznie zachęcić pracowników do pracy w biurze w okresie post-covid?
Materiał źródłowy:
https://www.ohsrep.org.au/office_hazards_photocopiers_printers_etc