Ludzie

Więcej

Ekologiczne
materiały

Więcej

Zieleń
w biurze

Więcej

Komfort
akustyczy

Więcej

Jakość
powietrza

Więcej

Wydajność pracy biurowej może zależeć od wielu czynników. Z jednej strony są to tak oczywiste elementy, jak dostęp do profesjonalnego sprzętu czy odpowiednich szkoleń. Z drugiej strony wpływ na produktywność mają również warunki, w tym: panująca temperatura (która nie może być ani za wysoka, ani tym bardziej zbyt niska), poziom wilgotności oraz czystość powietrza, a także otaczające dźwięki.

W tym artykule skupimy się na ostatnim z wymienionych czynników, czyli akustyce w miejscu pracy. Co zrobić, aby hałas w biurze był jak najmniejszy, a docierające do pracowników dźwięki nie wpływały na jakość ich pracy? Sprawdź kilka wartościowych porad, które czekają na Ciebie w kolejnych akapitach.

Jak zadbać o akustykę biura, aby praca w nim była przyjemna i wydajna, a sami pracownicy – zadowoleni?

Oto kilka wskazówek, których zastosowanie sprawi, że Twoja przestrzeń biurowa stanie się jeszcze bardziej ergonomiczna. Sprawdź i dowiedz się, które z nich warto zastosować również w Twojej firmie.

Ogranicz hałas HVAC generowany przez urządzenia

Jednym z istotnych czynników, które wpływają na spadek koncentracji, a co za tym idzie – wydajności pracowników, są wszelkie urządzenia elektroniczne, a także elementy wchodzące w skład instalacji (np. wentylacja, klimatyzacja itp.). Aby zminimalizować skalę ich oddziaływania, warto pomyśleć o odpowiednim wytłumieniu oraz wygłuszeniu.

Na przykład należy rozważyć umieszczenie specjalnych skrzynek o zamiennej objętości powietrza (tzw. VAV) tuż nad sufitami oraz “obudowaniu” ich przy pomocy wełny mineralnej.

Pamiętaj o maskowaniu dźwięków

Komfort akustyczny dotyczy nie tylko kwestii związanych z wysokością i częstotliwością dźwięku. To również obszar związany z ograniczaniem dostępu do rozmów innych pracowników.

Zastosowanie technologii maskującej dźwięk sprawia, że zwykła mowa zamienia się dźwięk, który nie pozwala na rozróżnienie poszczególnych słów. W ten sposób biuro zwiększa bezpieczeństwo informacji, a co najważniejsze – poprawie ulega poziom koncentracji poszczególnych pracowników.

Czy to wszystko, co można zrobić, aby stworzyć przestrzeń wolną od hałasu?

Pamiętaj, że walka z hałasem może przyjąć wymiar nie tylko technologiczny, ale również ten związany z aranżacją Twojej przestrzeni biurowej. W tym celu:

Zorganizuj właściwe warunki do pracy

Weź pod uwagę, że źródłem hałasu są nie tylko urządzenia, ale również ludzie. Rozmowy telefoniczne, konferencje, jak i spotkania w większym gronie osób. Każda z tych okazji sprawia, że inni pracownicy mogą narzekać na zbyt głośne rozmowy innych ludzi.

Aby temu zaradzić, wygospodaruj oddzielne pomieszczenie (np. salę konferencyjną), które pozwoli prowadzenie spotkań z dala od pozostałych osób, którym mogą one przeszkadzać.

W tym miejscu warto również zadbać o codzienny komfort kadr. Doskonałym rozwiązaniem mogą okazać się niewielkie ścianki, które pozwolą na tłumienie dźwięków, a tym samym – zapewnią jeszcze lepszą akustykę.

Przeanalizuj układ poszczególnych pomieszczeń

Może się okazać, że pomimo zastosowania wyżej wymienionych wskazówek, nie wszystko pójdzie zgodnie z planem, a hałas nadal pozostanie zbyt dokuczliwy. W takiej sytuacji sprawdź, czy powodem Twoich problemów nie jest przypadkiem niewłaściwe położenie pomieszczeń, które “same z siebie” generują hałas. Mowa tu przede wszystkim o takich częściach firmy i biura, jak: stołówka, szatnia lub inne wnętrze, w którym spotykają się pracownicy, aby odpocząć, posilić się, no i oczywiście – pogadać 😉.

Wówczas jedynym rozwiązaniem może okazać się całkowite przeprojektowanie przestrzeni biurowej. W taki sposób, aby tego typu pomieszczenia znalazły się jak najdalej od tzw. przestrzeni roboczej.

Nie zapominaj o zachowaniu właściwej kultury pracy

Czasami problem z brakiem komfortu akustycznego w biurze może leżeć w zupełnie innym miejscu i kompletnie nie dotyczyć takich aspektów, jak technologia czy układ pomieszczeń.

W tym miejscu warto również zweryfikować, czy powodem takiego stanu rzeczy nie są sami pracownicy. A mówiąc konkretniej – ich głośne lub wręcz hałaśliwe usposobienie. Wówczas może się okazać, że wszystkie problemy z niewłaściwą akustyką rozwiąże jedna, krótka rozmowa na temat ich zachowania. Opłaca się wziąć to pod uwagę, zanim podejmie się bardziej poważne, a co za tym idzie – kosztowne kroki.

Zobacz również:

Materiał źródłowy:

9 Acoustical Considerations For Open Offices