Czy wiesz, że to właśnie przestrzeń biurowa staje się nierzadko bodźcem do podjęcia, a nawet rezygnacji z zatrudnienia? Nic dziwnego – praca to niemal drugi dom, w którym spędzamy naprawdę sporo czasu. Jeśli otoczenie nie sprzyja skupieniu, a jedynie rozdrażnieniu i zmęczeniu, trudno o motywację, wykorzystanie pełni umiejętności i dobre wywiązywanie się z zadań. Właśnie tak dzieje się w przypadku nadmiernego hałasu. Co z tym zrobić? Jak wyciszyć przestrzeń biurową? Sprawdź!
Akustyka w biurze
Akustyka. To właśnie z nią ma kłopoty zdecydowana większość współczesnych firm – zwłaszcza tych, które opierają pomysł zagospodarowania swojej przestrzeni o tzw. open space’y. Problem nadmiernego hałasu dotyczy jednak nie tylko dużych, otwartych powierzchni, ale nierzadko również mniejszych pomieszczeń biurowych czy sal konferencyjnych. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka – zarówno wiele źródeł generowanego dźwięku, specyfika jego rozchodzenia się w zamkniętej przestrzeni, jak również brak zastosowania odpowiedniej izolacji akustycznej.
Jak wyciszyć przestrzeń biurową?
Efekty nadmiernego hałasu? Widoczny spadek koncentracji i efektywności, zmęczenie, zniechęcenie, a w ostateczności nawet rezygnacja z pracy. Wpływ hałasu na zdrowie i jakość pracy osób zatrudnionych, a przez to samą kondycję firmy, jest niepodważalny. Na szczęście można mu zaradzić. Jak wyciszyć przestrzeń biurową i poprawić akustykę w firmie? Sposobów jest wiele – od absorbujących dźwięk mobilnych ścianek, przez podwieszane sufity i podniesione podłogi gipsowe, aż po specjalne izolowane pomieszczenia!
- Ścianki mobilne – jedno z najczęściej wykorzystywanych rozwiązań. Działowe, nabiurkowe, wolnostojące, przesuwne, a nawet podwieszane – możliwości jest naprawdę mnóstwo. To pozwala na znalezienie skrojonego na miarę potrzeb rozwiązania. Ścianki to nie tylko korzyść w postaci redukcji hałasu, ale też dobry sposób np. na reorganizację układu biura, wydzielenie stref, izolowanych boksów, zapewnienie prywatności a nawet nadania mu zupełnie innego wyglądu!
- Meble akustyczne – idealne zwłaszcza do biur typu open space. Mogą być to boksy biurowe całkowicie zamknięte lub częściowo otwarte, np. wykonane ze ścian akustycznych. Dostępne są również inne, ciekawe rozwiązania dźwiękoszczelne – nowoczesne, jednoosobowe kapsuły, kabiny akustyczne dla większych spotkań czy też specjalne budki telefoniczne przeznaczone do rozmów lub wideokonferencji.
- Maty wygłuszające – tam, gdzie trudno o znalezienie wolnej przestrzeni na ścianki akustyczne czy dodatkowe boksy, doskonale sprawdzą się maty wygłuszające na ściany. Wykonane ze specjalnego materiału, świetnie absorbują rozchodzący się dźwięk, znacząco redukując hałas.
- Podniesione podłogi gipsowe – to obok podwieszanych paneli sufitowych, drugi, uniwersalny patent na redukcję kolejnych źródeł hałasu, sprawdzający się w każdej firmie i na każdym metrażu. Niezawodny w tłumieniu rozmaitych odgłosów – zarówno dynamicznych kroków w godzinach szczytu, jak i upadających przedmiotów. Ponadto, bardzo bezpieczny, wytrzymały i ekologiczny – odporny na zniszczenia, wilgoć czy ogień, wykonany bez udziału formaldehydu i innych toksycznych związków.
Projektując przestrzeń biurową należy zwrócić uwagę na wiele kwestii. Nieodłącznym punktem ergonomicznego i komfortowego miejsca pracy jest odpowiednia akustyka. Na rynku znaleźć można wiele ciekawych propozycji, które służą jej poprawie. Są proste w implementacji, a często niosą też ze sobą dodatkową wartość – czy w postaci poprawy zdrowia pracowników, podniesienia designu pomieszczenia, czy nawet ochrony środowiska!
Zobacz również: